Pentaksiran Pendidikan Seni Visual
Pentaksiran.
Standard Prestasi Pendidikan Seni Visual dibina berasaskan tiga domain iaitu kognitif, psikomotor dan afektif. Pentaksiran bagi menentukan tahap penguasaan murid perlu merujuk kepada Pernyataan Umum Tahap Penguasaan Pendidikan Seni Visual yang merangkumi bidang Sejarah dan Apresiasi Seni Visual , bidang Bahasa Seni Visual dan bidang Pemikiran Seni Visual.
Kandungan Standard Prestasi mempunyai dua komponen iaitu Tahap Penguasaan dan Tafsiran. Guru perlu mengenalpasti tahap penguasaan murid berdasarkan kriteria tafsiran seperti yang terkandung dalam ketiga-tiga Pernyataan Umum Tahap Penguasaan Pendidikan Seni Visual. Justeru, Standard Prestasi ini perlu dijadikan panduan utama oleh guru mata pelajaran Pendidikan Seni Visual untuk menilai tahap pencapaian murid bagi setiap topik pengajaran.
Pernyataan Umum Tahap Penguasaan Pendidikan Seni Visual
Bidang: Sejarah dan Apresiasi Seni Visual
Bidang: Bahasa Seni Visual
Bidang: Pemikiran Seni Visual
Standard Prestasi Pendidikan Seni Visual dibina berasaskan tiga domain iaitu kognitif, psikomotor dan afektif. Pentaksiran bagi menentukan tahap penguasaan murid perlu merujuk kepada Pernyataan Umum Tahap Penguasaan Pendidikan Seni Visual yang merangkumi bidang Sejarah dan Apresiasi Seni Visual , bidang Bahasa Seni Visual dan bidang Pemikiran Seni Visual.
Kandungan Standard Prestasi mempunyai dua komponen iaitu Tahap Penguasaan dan Tafsiran. Guru perlu mengenalpasti tahap penguasaan murid berdasarkan kriteria tafsiran seperti yang terkandung dalam ketiga-tiga Pernyataan Umum Tahap Penguasaan Pendidikan Seni Visual. Justeru, Standard Prestasi ini perlu dijadikan panduan utama oleh guru mata pelajaran Pendidikan Seni Visual untuk menilai tahap pencapaian murid bagi setiap topik pengajaran.
Pernyataan Umum Tahap Penguasaan Pendidikan Seni Visual
Bidang: Sejarah dan Apresiasi Seni Visual
Bidang: Bahasa Seni Visual
Bidang: Pemikiran Seni Visual
No comments: